Eerste dagen in Purowejo - Reisverslag uit Sagan, Indonesië van Mirjam With - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Purowejo - Reisverslag uit Sagan, Indonesië van Mirjam With - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Purowejo

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

24 September 2014 | Indonesië, Sagan

Hallo mensen,

ik leef nog steeds!

Gisteren zijn we vanuit het hotel vertrokken naar Purowejo. Het zou een uurtje rijden zijn, maar uiteraard duurde het stukken langer! We werden vriendelijk ontvangen door een aantal artsen, en moesten nog een keer of 100 op de foto.. Er bestaan dus schijnbaar echt mensen die nog nooit `blanken` hebben gezien.

Na het voorstel rondje werden we weg gebracht naar onze slaap adressen. We werden eerst afgezet bij het Primary Health Centre waar we deze week veel zullen zijn. We werden meteen mee genomen naar een eet hutje waar we eten op mochten scheppen, gelukkig hebben we niet te veel opgeschept want onze mond stond in brand! De mensen hier eten hele chilli pepers zoals wij drop eten!
Na het eten (en de foto reportage) werden we naar ons slaap adres gebracht. Wij slapen bij dokter Nurjante en haar man.
Ze hebben (voor hier) een erg luxe huis, met uitzicht op de rijstvelden!
Helaas zijn de sanitaire voorzieningen nog lichterlijk ouderwets... wc (zonder bril) moet je doorspoelen met water uit een bak, je schept dat dan met een emmertje over.. De douche gebruikten ze nooit, maar die heeft de beste man 'gerepareerd' zodat er toch ren kleine straal uit komt. Maar hoe die mensen hun billen afvegen blijft een raadsel, al ligt er wel een vies sponsje naast de pot..

Elke avond is er spreekuur aan huis, er komen dan ongeveer 30 patienten. Eerst word door een mannelijke patient de bloeddruk gemeten en het gewicht gewogen (dat mochten wij doen) en dan gaan ze naar de dokter zelf. Erg leuk dat we gelijk mee mochten helpen.

Inmiddels waren haar nichtje, dochter, schoonzoon en kleinzoon er ook, die namen ons mee uit eten naar de chinees! Helaas geen luxe restaurant, maar een hutje met houten bankjes.. Het eten was gelukkig heerlijk!! Het schijnt dat de kraampjes veiliger zijn om te eten, omdat ze het dan vers klaar maken.

's avonds hebben we zelf onze klamboes opgehangen en heerlijk geslapen ondanks de warmte!

vandaag hebben we meegekeken in het primary health centre. Eerst kregen we een rondleiding, daarna weer op de foto, en vervolgens mochten we bij het spreekuur voor zwangere vrouwen en kinderen zijn. We mochten al het onderzoek doen en zelfs de diagnose stellen.. De mensen denken echt dat we heel belangrijk zijn, beetje vreemd hoor!
Daarna gingen we mee naar een voorlichting voor zwangere vrouwen. Erg goed dat ze dat geven! De vrouwen weten zelf namelijk vrij weinig.

Na de voorlichting gingen we weer terug naar het eet hutje! We kregen dit keer witte rijst, een groente prutje zonder pepers en kip nuggets! Super lief dat ze dat voor ons geregeld hebben!

Toen het tijd was om naar huis te gaan kregen we nog een rondleiding van dokter Nujante. We hebben een rondleiding gekregen door de tuinen van het 'governant', alle ziekenhuizen bezocht en boodschappen gedaan!

Vanavond komt haar dochter en gaan we weer uit eten! Jullie horen snel van me

xxxxx

• 25 September 2014 - 10:28

Sanne Buijs:

Mir wat superleuk om je zo te volgen. Het klinkt al als een hele ervaring. Geniet ervan en liefs voor lau