Meer vakantie dan minor - Reisverslag uit Sagan, Indonesië van Mirjam With - WaarBenJij.nu Meer vakantie dan minor - Reisverslag uit Sagan, Indonesië van Mirjam With - WaarBenJij.nu

Meer vakantie dan minor

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

22 Oktober 2014 | Indonesië, Sagan

Hallo, daar ben ik weer!

Ik heb me er even toe moeten zetten, maar hier dan toch eindelijk mijn verslag van afgelopen tijd. We hebben weer zoveel leuke dingen mee gemaakt, dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen. Ik ga het even zo kort mogelijk opschrijven, en ik zal foto's toevoegen!

Allereerst het weekendje met de city-trip en de Merapi. Zaterdag hadden we een city-trip georganiseerd door de universiteit van hier (UGM). We zijn hierbij naar de zilver-wijk geweest, Kota Gede. Hier maken ze alles van zilver. We hoopten hier wat mooie sieraden te kopen, maar helaas... Qua mode lopen ze hier nog een beetje achter.
Ook zijn we naar het Paleis van de Sultan geweest, en het waterpaleis van de sultan. Dit was opzicht leuk om te zien, maar niet heel bijzonder. Onze gids was in het Paleis vooral heel enthousiast over alle Nederlandse spullen die de Sultan gekregen had, en wilde dat we met alles op de foto gingen. Hier hadden we zelf niet zo heel veel zin in, aangezien het voor ons gevoel 40 graden was.
Op het einde, en warmste gedeelte van de dag, gingen we naar de Prambanan tempel. Dit is de grote Hindoeïstische tempel in Yogya, zonder schaduw! Hij was gelukkig wel heel mooi om te zien, maar door de vermoeidheid en de warmte waren we toch wel blij dat we naar huis gingen.

Eenmaal thuis aangekomen, gingen we snel wat eten en daarna slapen. Om 10 uur 's avonds zouden we namelijk opgehaald worden voor onze beklimming van de Merapi vulkaan.
Deze zouden we 's nachts gaan beklimmen, zodat we oprijd boven waren voor de zonsopgang. Tijdens het ritje naar het start punt van de tocht, was iedereen nogal blij dat ze een reis-pil in hadden genomen. Het was een bergweg met alleen maar bochten en kuilen.
Om 1 uur begon onze tocht naar boven. Eerst een lange rechte weg omhoog, daarna zou het lastiger worden. Helaas had ik op de lange rechte weg omhoog al gelijk last van m'n longen. Ik ben wel bekend met een lichte vorm van astma, maar had nooit verwacht dat ik het zo benauwd zou krijgen.
De gids vertelde dat de lucht heel ijl was, en dat dit alleen maar erger zou worden. Ook de weg zou stijlleer worden, wat ook niet echt bevorderlijk werkt. Omdat ik, ook na een aantal maal inhaleren van medicijnen, nog steeds heel benauwd was, moest ik na een half uur al besluiten te stoppen. Ik baalde hier echt super erg van, en nog steeds.
Maar gelukkig heb ik nog oprijd kunnen stoppen, en werd ik opgehaald door een mannetje met een hotel. Want van mijn mede-reizigers heb ik gehoord dat sommige onderweg onwijs veel spijt hadden dat ze niet met mij mee terug zijn gegaan!

Maandag hadden we eigenlijk heel de ochtend nog college, maar (zoals inmiddels te verwachten) vielen de meeste colleges uit, waardoor we alleen van 7 tot 8 uur 's ochtends les hadden.
Daarna zijn we snel naar huis gegaan om onze spullen te pakken voor: BALI!

De vlucht naar Bali ging goed, onze koffers hadden we snel, taxi was snel geregeld en rond 12 uur 's nachts kwamen we bij ons hotel aan!
Daar was gelijk een hele vriendelijk medewerker die voor de volgende dag wel een sufles kon regelen. Dat zagen wij wel zitten, en zo kwam het dat we op dinsdag ochtend met surfplanken het strand op liepen.
Eerst kregen we wat uitleg op het strand, en toen het water in.
Jammer genoeg is het iets minder makkelijk dan het er uit ziet, en waren we vooral aan het peddelen tegen de stroming in!
Eind van de middag zijn we zonsondergang gaan kijken bij Pura Tanah Lot, een tempel op rotsen in de zee. Echt super mooi daar!
's Avonds zijn we gaan stappen in een club met 5 verdiepingen. Op elke verdieping was andere muziek, en helemaal boven op het dak was een dakterras met muziek!
De dag erna hadden we een auto met chauffeur en een surf-leraar voor heel de dag tot onze beschikking. We zijn naar een mooi strand geweest en hebben daar eerst een halve dag liggen slapen om bij te komen van de nacht ervoor. Helaas had niemand meer de behoefte om te surfen, en was de leraar voor niets mee.. Maar ach, we betaalden hem! Haha!
De dag erna hadden we wederom auto's met chauffeur voor heel de dag. Zij reden ons naar alle bezienswaardigheden in Bali. Nouja, niet alle, maar wel hele leuke!
Eerst gingen we naar een groot bos met tempels, en heel veel apen. Al bij het kopen van de kaartjes liepen de apen los om ons heen!
Daarna gingen we naar rijstvelden. Het waren allemaal terrassen op een berg, echt heel mooi! En omdat we andere mensen door de velden zagen lopen, hebben we dat zelf ook maar even gedaan! Een hele klim, waarbij zelfs 1 van de meiden met haar voet weg zakte in het reist veld, dat is dus echt drijfzand! We zijn die dag ook nog bij een olifanten grot geweest. Dit stelde echt helemaal niets voor. Het was een stukje grot, met een beeldje van een soort olifanten Buddha, maarja. Hebben we dat ook weer gezien!

De dag daarna vertrokken we al vroeg met de boot naar de Gili eilanden. Je zat met heel veel mensen binnen in de boot, en het was super warm. Dus toen 1 van de bemanningsleden vroeg wie er boven op het dek wilden, gingen we gelijk! (Ik ging nadat Nina me over had gehaald, haha). We vaarden met een mega snelheid, dus het was best spannend om over het randje van de boot naar het trappetje te lopen en bovenop te klimmen. Maar toen we uiteindelijk zaten, zaten we heerlijk in het zonnetje!
De haven van Gili T, is eigelijk geen haven. Alle boten varen gewoon het strand op, en je loopt door de branding om op het vaste land te komen. Ook rijden er geen auto's en brommers, er zijn alleen paardenkarren en fietsen! Heel bijzonder.
's Middags hebben we op het strand gezeten tot de zon onderging, bij een leuke lounge club met een dj! Ook hebben we daar een lekker cocktailtje gedronken. Dit was echt vakantie-gevoel ten top!! Zo lekker op het strand, en de sfeer was super!

Omdat Gili T ook bekend staat als party eiland gingen we dat 's avonds even uit proberen! De dag daarna hadden we een snorkeltocht.
Dit was ook weer echt geweldig! We gingen met een eigen boot, met kapitein en gids snorkelen. De gids zwom voor, en wees ons prachtige dingen aan (vissen, koraal, een oud schip, etc). Ook hebben we hier gezwommen bij schildpadden! Zo bijzonder en mooi! Daarna hebben we geluncht op een ander eiland en zijn toen terug gevaren.

De dag erna gingen we helaas al weer terug. Maaar tijdens de tocht op de boot terug naar Bali hebben we nog wel mooi even dolfijnen gezien!!

We hebben echt een super week gehad op Bali en Gili die veel te snel voorbij ging!

Nu hebben we stage in het ziekenhuis, helaas doen ze hier echt niets. Wij lopen nu met 5 mensen stage op de kinderafdeling. De tijd die we nu over hebben besteden we aan het schrijven van ons case report. Als we deze hier al af krijgen, hebben we als we weer terug in Nederland zijn tijd over, dus dat is mooi mee genomen!

Tijdens de stage zijn wel een aantal vreemde dingen opgevallen. Zo is praten over de ziekte HIV met patiënten hier echt een taboe. Als een patiënt gediagnostiseerd wordt met HIV zeggen ze dat hij/zij B20 heeft, ze zeggen dan dat dit een lichtere vorm van HIV is. Dit doen ze omdat patiënten vaak niet terug naar het ziekenhuis komen als ze HIV hebben. Ze zijn dan bang, en daarbij komt dat ze verstoten worden uit hun omgeving. Echt heel erg!

Ook zijn de omstandigheden in het ziekenhuis echt vreselijk. Ze hebben hier nog heel erg het klasse verschil. Zo is er een VIP klasse, hier liggen de rijken, en hier hebben ze airco. En er is een 3e rang, waar de armen liggen zonder airco. We zijn meerdere keren op de 3e rang geweest, maar liepen 1 voor 1 de kamers uit omdat we niet goed werden in de hitte. Ik heb het nog nooit zo warm gehad als daar. Laat staan als je een ziek kind bent die daar ligt!

Ik ben heel benieuwd hoe de komende 1,5 week nog gaan lopen!

XXXX

• 23 Oktober 2014 - 21:01

Rob:

Jeetje Mirjam, wat een belevenis zo he.
    Als je zoveel in een keer schrijft is er bijna niet meer te reageren. Je zit al weer bijna in je laatste week daar, maar ik ben blij dat jullie met je groep er zo lekker op uit gaan. Je komt er tenslotte niet elke week he! Zo krijg je wel een erg goed beeld van de omgeving en dus van de cultuur. (en dan bedoel ik niet de coctails en de surflessen hoor)
    Het duiken maakt me wel wat jaloers, dat moet zo mooi zijn,....ook maar eens die richting op gaan denk ik dan maar.
    Aan de fotos te zien brand de zon je gezicht etc lekker bruin. Heerlijk.
    Hopen dat de laatste periode wat spannender wordt, drukker wordt in het ziekeheuis. Dat lijkt me leuker dan bijna niets te doen te hebben.
    Hou je haaks en geniet nog even, en....tot snel weer! xxxxx